Popis
olejomalba, 1939, 24.5×34 cm, s rámem 39.5×49 cm, signováno na zadní straně
Historicky nejvyšší dosažená cena za dílo F. Drtikola: Sněžná vlna, původní autorský pozitiv, prodáno za 312 tis. USD na aukci Sotheby´s New York 2007.
Počátkem třicátých let se Drtikolův zájem stále více odvracel od fotografie k malbě, která zřejmě mohla lépe vyjádřit jeho vize, a příklon k duchovním sférám. Už v roce 1932 chtěl prodat svůj ateliér, ale tento záměr uskutečnil až roku 1935, kdy se také zcela rozloučil s fotografickou tvorbou.
Ve svých obrazech, většinou malovaných olejem na lepence nebo překližce, stylově navazoval na starší symbolistické kresby a grafiky, v kterých se Drtikol zařadil do mytologického proudu umění z přelomu století s jeho touhou vrátit se k neznámým počátkům světa, ukázat vztah člověka a nebezpečných přírodních sil, uniknout z přízemní reality do mytického světa dávných bájí a mysterií, personifikovat tajemné vnitřní hlasy a psychické stavy. Mezi motivy se často objevují krajiny a romantické scenérie vysokohorských štítů, pohledy na skály a kopce a rozpadající se tajemné hrady odrážející jeho hluboký zájem o mýty, Bibli a hledání pravého Boha.
Oleji Krajina se zříceninou dominuje rozpadající se tvrz nacházející se na samém vrcholku strmého kopce. Ke hradu vede pouze nebezpečná a strmá pěšina po úzkém hřebenu.
Podle Bible je hrad symbolem pevnosti, ochrany a nezdolnosti, je obrazem bezpečnosti a útočiště, kterénachází víra v Boha. Křesťanská víra ochraňuje před démony jako zdi a věže. Co v sobě tvrz uzavírá je odděleno od ostatního světa, právě tak nepřístupné jako hodné usilování. Tak se tvrz či hrad mohou stát symbolem transcendence.
V krajinářské kompozici Krajina se zříceninou Drtikol nápaditě využívá motivů tvrze, nepřístupné pěšiny a stromů k mimořádně působivému výsledku, dokonale spojujícímu dekorativnost formy se symbolickým mnohovýznamovým obsahem.
Drtikolovy obrazy se prodávaly velmi málo – autor je většinou věnoval svým přátelům a tak se na trhu objevují velmi sporadicky.
Literatura:
Vladimír Birgus: Fotograf František Drtikol, Prostor Praha 1994, str.: 27, 46-47.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.