Popis
Lept kombinovaný s akvatintou, 1930, rozměry 8,7×12,6cm, 25,5x28cm (s rámem) signováno vpravo dole Emil Filla 30
Nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Emil Filla se grafikou zabýval s přestávkami po celý život. Vytvořil přes 170 listů, na kterých lze názorně dokumentovat jeho umělecký vývoj se všemi proměnami od přísně kubistických kompozic až k poválečným lidovým písním.
Zátiší s klarinetem, mandolínou a podnosem patří společně se Zátiším s podnosem, sklenicí, dýmkou, a hrozny a Zátiším s lahví koňaku, skleničkou a s podnosem s hruškami (1930), mezi tři nejintimnější Fillovy „noční zátiší“ odrážející v kubistické kompozici jeho posedlost nocí.
Chceme-li v těchto docela maličkých zátiších číst (u Filly nejmenších), musíme k nim těsně přiblížit oči a zkrátit fyzickou vzdálenost, která je mezi námi a obrazem. A najednou uvidíme a prožijeme něco, co nikdy nezažijeme u velkých monumentálních obrazů. Vzdálenost mezi obrazem a námi zcela zanikne a my můžeme vstoupit svou duší do obrazu jako do ztemnělého vesmírného prostoru, který nás zcela pohltí a zavře se za námi.
Ačkoliv je Zátiší s klarinetem, mandolínou a podnosem svými rozměry velmi malé, nalézáme v něm věci velkého slohu, střídmých až asketických obrysů, které však zcela pohltila noc. Tak jako u Rembrandta, černá temnota je kosmickým základem vnějšího bytí. Klarinet, mandolína a podnos prosvítají vlastním chladným světlem hmoty z temné severské noci. Filla nám prostřednictvím malého obrázku dokáže vnuknout svou vizi, že temnoty noci mají stejnou škálu, rozpětí a stejné ne-li větší bohatství odstínu jako světlo dne, že v noci jsou všechny věci sdílnější, že noc nám skýtá větší usmíření, větší klid a mír.
Literatura:
Čestmír Berka: Emil Filla, grafické dílo, Odeon 1968, str.: 38, 260 a 282.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.