Popis
1930, Život, tempera na lepenke, rozmery: 34×24,3 cm, rozmery s rámom: 51x41cm.
publikované v monografii Mikuláš Galanda 1895-1938, Pallas, 2001, str. 233, obr. 60
najvyššia dosiahnutá cena v aukčnom predaji za obraz – 151 tis €, aukčná spoločnosť Soga, Bratislava
najvyššia dosiahnutá cena v aukčnom predaji za akvarel – 12 tis €, aukčná spoločnosť White & Weiss s.r.o., Bratislava
Téma ženy patrí k zásadným v Galandovej figurálnej poetickej tvorbe. Jeho svojrázne moderné pojatie figúry vychádza zo znalosti európskeho moderného maliarstva – v roku, keď vznikol, bol ostatne Galanda na návšteve v Paríži. Ženy v jeho obrazoch majú často zdvihnuté ruky, upravujú si vlasy, kúpu sa. Z jednoduchých lineárnych kresieb sa Galanda prepracoval až k robustnej figúre podobné postavám z neskorého obdobia Picassa. Z listov i zápisov jeho ženy Márie Boudovej, s ktorou sa zoznámil v roku 1928, vieme, že Galanda netvoril ľahko a spontánne, až na základe mnohých skíc vznikol konečný farebný obraz. Maľbe sa začal venovať viac až v 30-tych rokoch.
Žena na obrazoch akoby naviazala na kresby žien po kúpeli – nezvyklý je však motív priestoru konkrétneho interiéru, ktorý sa na predchádzajúcich prácach neobjavoval. Žena nesie na zvesenom ramene uterák či šaty a kráča proti divákovi. Priestor nesie stopy surrealistických kompozícií s priehľadom na nebo a ubiehajúcou perspektívou dosiek na zemi. Ide o jeden z najpôsobivejších výjavov v Galandovej tvorbe z doby, keď sa mu začínalo dariť. Preto nepoužil v názve ženu – tu už ide o život, ktorý ona reprezentuje.
Galandove obrazy, ani grafiky sa na českom umeleckom trhu skoro vôbec nevyskytujú. Na slovenskom sú tiež skôr vzácnosťou.