Popis
Volný grafický list, barevná litografie na papíře, 1950, rozmery s rámem 60 x 68 cm, signováno a číslováno tužkou, rukou autorky, rámováno v nekyselé archivní paspartě pod antireflexním muzeálním UV sklem.
Pro grafickou tvorbu autorky nezvykle barevná litografie a zároveň největší list z její grafické tvorby. Toyen po druhé světové válce odjíždí do Paříže připravit posmrtní výstavu Štyrského, jednoho z nejdůležitějších mužů v jejím životě, ve Francii nakonec zůstává v emigraci. Smutek z odchodu Štyrského je i jednou z interpretací této grafiky – tetřev tokající za odcházející černou postavou odkazuje na Toyen toužící po návratu Štyrského. Jiná interpretace mluví o odchodu samotné Toyen – mužské postavy se stínem ženy – na západ do Francie. Lipový list, připomínající blíže nespecifikovatelné torzo s kořeny, od kterého postava odchází, znamená domov, turbulentní československou republiku, od které zůstane navždy odloučená. Navzdory přátelům a výtvarníkům, kteří nepodlehli ideovému rozkolu po stalinistických čistkách v Sovětském svazu (umělecká scéna tehdejší 1. Československé republiky byla vesměs levicově orientovaná, Toyen byla ve svém počátečním anarchistickém vnímání i takovou tou utopickou komunistkou), odsuzují sovětské komunistické řádění v poválečném Československu a očekávají pomoc zvenčí – ze Západu – které se jim dostává v omezené míře.
Litografie byla součástí souboru francouzských, tehdy současných progresivních malířů zvučných jmen, jako Leger nebo Masson. Grafický list-litografie je autorkou ručně číslovaná v levém dolním rohu a rukou autorky signovaná tužkou vpravo dole. Jeden ze sto vytvořených exemplářů.