Popis
Linořez, 34.5 x 23.5 cm, s rámem 54.5 x 42 cm, 1914-1915, šedohnědý tisk na papíře, signováno vpravo dole.
Původ: aukční síň Praha .
Verze: stejný námět zpracován jako akvarel Ženské torzo I, září 1914, akvarel na papíře
Publikováno:
v knize Josef Čapek Grafika, Pečínková, Praha 2009, str. 14 a 214
v monografii Josef Čapek, J. Slavík – J. Opelík, Praha 1996, str. 180
v monografii Josef Čapek, Pečírka, Praha 1961, č. 189 (označeno „Dívčí postava 1915“, ale v seznamu reprodukcí uvedeno jako „Dívka se založenýma rukama“)
v časopise Der Sturm, Berlin, 1915, č. 1 /2, str. 5
v knize Osma a skupina výtvarných umělců 1907 – 1917, Praha, Odeon 1988, str. 456 („Postava, 1914 – 15“)
v knize Dětem – Un poéte parle aux enfants, F. Halas, překlad S. Renaud, Romarin – Les Amis de S. Renaud
et B. Reynek 1988, str. 5
Nejvyšší dosažená aukční cena na světovém trhu za Čapkovu grafiku: 13.125 £, Sotheby’s London, 2011
Nejvyšší dosažená aukční cena na českém trhu za Čapkovu grafiku: 780 tis czk, Praha, Galerie Kodl, 2019
Nejvyšší dosažená aukční cena na českém trhu za Čapkův olej na plátně je 17,5 mil czk, Praha, 2016
Nejvyšší dosažená aukční cena světovém trhu za Čapkův olej na plátně je 556.250 £, Sotheby’s London, 2011
Ženská torza patří k prvním Čapkovým pokusům s technikou linořezu, která mu ze začátku připadala příliš razantní a hrubá. Autor si ověřuje, co technika obnáší a teprve po nějaké době vznikají už sebevědomé grafiky s výrazným rukopisem kontrastních ploch.
Ženské torzo I je ze sběratelského pohledu velmi vzácným kouskem. Prozrazuje autorovu poučenost kubismem a zrcadlí se v ní i Čapkova zkušenost z výstavy El Greca ve Španělsku. El Grecova malba na něj zanechala hluboký dojem svými protáhlými postavami a hrou světla a stínů. Zobrazená žena – zde ještě bez výrazu – není ani erotickou nymfou, ani pozdější zdrcenou hrdinkou. Je ztělesněním snu, je záhadou a magií bez reality.
Přisouzení Čapkovi je ale jednoznačné – Čapek ji poslal do respektované německé revue Der Sturm jeho vydavateli Herwarthovi Waldenovi, s nímž se osobně setkal. Ostatně v následujících letech měl Čapek se svým grafickým dílem mnohem větší ohlas v Německu než v Čechách. Ve Sturmu přitom publikovali světové osobnosti malířství.
Na místním i světovém uměleckém trhu je Ženské torzo I naprostou raritou. Objevují se sice jednotlivé tisky, někdy jde ale pouze o listy časopisu Sturm a vždy jsou nepodepsané – stejně jako tisky ve státních sbírkách. Tento exemplář je podepsán autorem vpravo dole pod okrajem tisku – to znamená, že byl míněn jako autorský list.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.