Popis
Litografie, 25 x 17.7 cm, s rámem 46 x 37 cm, 1918, černý tisk na papíře,
Grafika z Alba deseti grafických listů Josefa Čapka, Praha, Veraikon.
Původ: aukční síň, Praha.
Téma chlapce se svítilnou Čapek použil i na svých obrazech:
Chlapec se svítilnou (skica), asi 1916-1917, olej na plátně 53,5×34 cm, soukromá sbírka
Chlapec se svítilnou, 1917-1917, olej na plátně 53,5×34 cm, soukromá sbírka
Publikováno:
v knize Josef Čapek Grafika, Pečínková, Praha 2009, str. 101 a 244
v monografii Josef Čapek, Slavík – Opelík, Praha 1996, str. 225
v časopise Hollar, rok vydání 1947, roč. 20,, str. 11, článek Josef Čapek Grafik, autor článku K. Šourek
v knize Josef Čapek, J. Slavík, J. Opelík, Praha, Torst 1996, str. 225
v kat. výstavě Zjevení – existence – pravda, Figurální motivy v tvorbě J. Čapka 1913 – 1922, Praha 1997, str. 41
Praha 1998/3, str. 11
v knize The Čapek Brothers and Czech Avant – gardes, Kanadawa 2002, Wakayama – Tokyo 2003, str. 39
Nejvyšší dosažená aukční cena na světovém trhu za Čapkovu grafiku: 13.125 £, Sotheby’s London, 2011
Nejvyšší dosažená aukční cena na českém trhu za Čapkovu grafiku: 780 tis czk, Praha, Galerie Kodl, 2019
Nejvyšší dosažená aukční cena na českém trhu za Čapkův olej na plátně je 17,5 mil czk, Praha, 2016
Nejvyšší dosažená aukční cena světovém trhu za Čapkův olej na plátně je 556.250 £, Sotheby’s London, 2011
Světlo má pro Čapka velkou důležitost jako téma duchovní (úloha vnitřního prosvětlování, očista) i formální. Vyzařování tvaru ze tmy, kontrasty obrysů – chvíle, kdy se podle něj realita mění v magii. V postavách mužů, žen i dětí uplatňuje autor tento kontrast už kolem roku 1914 a v jeho pozdější tvorbě patří k hlavním charakteristikám Čapkova stylu. Téma chlapce se svítilnou rozvíjí v několika podobách a stejně jako v obraze Děvče s lampičkou či Děti pod lampou je světlo přímo součástí příběhu a lampička v rukách dítěte tajemně vyjevuje jeho obrysy hlavy, která i bez očí má uhrančivý výraz.
Technikou litografie Čapek zpracoval pouze několik námětů ze své malované tvorby a zvolil ji právě pro možnost jemnějšího kontrastu světla a stínu, který kresba na kámen umožňuje.
Litografie se za posledních deset let vyskytla na českém trhu pouze dvakrát a je považována za raritu.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.