Popis
Okolo r. 1922, olej na kartóne, 67,5 x 101 cm, rámované, signované vpravo dole Foltýn spolu s autorskou dedikáciou, na zadnej strane je výstavný štítok a razítko. K dispozícii je odborný posudok od najvýznamnejšieho znalca Foltýna prof. PhDr. Jiřího Hlušičky.
Vystavené a publikované:
Má vlast – Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9.–1. 11. 2015, str. 521.
najvyššia dosiahnutá cena za Foltýnov obraz v českom aukčnom predaji – 9 720 000 Kč, Galerie Kodl 27. 5. 2018, Praha
najvyššia dosiahnutá cena za Foltýnov obraz z košického obdobia v zahraničnom aukčnom predaji –
Imperializmus, € 490,265, Sotheby’s , 13 June 2011, Londýn
Modrá Madona, € 360 643, Sotheby’s , 14 Nov 2017, Londýn
František Foltýn sa narodil v malej šumavskej dedinke Královské Stachy. Po absolvovaní gymnázia navštevoval plzeňskú Školu umeleckých remesiel prof. Augustína Němejce a vyučil sa za maliara porcelánu. Potom študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe u profesorov Arnošta Hofbauera a Emanuela Dítěte. Štúdium prerušila I. Svetová vojna a po jej skončení sa rozhodol naplno venovať maľovaniu. Pravdepodobne v roku 1918 odchádza do Bratislavy, kde sa venuje z finančných dôvodov maľovaniu starých vedút. Na začiatku svojej tvorby si obľúbil iluzívnu krajinomaľbu. Na jeseň v roku 1922 prijal pozvanie správcu a od roku 1926 riaditeľa Východoslovenského múzea dr. Josefa Poláka do Košíc – mnohonárodnostnej metropole východného Slovenska. V Košiciach sa po prvej svetovej vojne sformovala moderná košická maľba a medzi jej hlavných predstaviteľov patrili Elemir Halasz-Hradil, Konstantin Kovári-Kačmárik, Anton Jasusch.
Kľúčovú roľu zohral v tomto období dr. Josef Polák, predstaviteľ českej inteligencie, ktorý bol do Košíc dosadený v roku 1919 priamo Ministerstvom školstva a osvety v Prahe. Dr. Polák otvoril múzeum všetkým umelcom, usporiadaval im výstavy, udržoval kontakty s Prahou, poskytol azyl ľavicovým umelcom, ktorí utekali po pádu Maďarskej republiky rád pred Hortyho režimom. Zakladá tiež výtvarnú školu pri múzeu, ktorú viedol Eugen Krón.
František Foltýn prišiel do tejto bohémskej atmosféry a rýchlo s ňou splynul. Veľmi sa zblížil hlavne s maďarským maliarom zo Sedmohradska Gejzom Schillerom. Spolu podnikali výpravy s o svojim paletami do okolnej malebnej prírody, hlavne do Zakarpatskej Rusi, ktorá vtedy bola súčasťou Československa. Môžeme sa len domnievať, že práve na spoločnom výlete s Gejzom Schillerom vznikol aj obraz Krajina okolo Mukačeva. Obaja sa okolo roku 1922 venovali práve krajinomaľbe. Foltýnova krajina u Mukačeva pôsobí expresívne až živo. Je to mýtická krajina v pohybu, vo vetre, akoby pred búrkou. Je nekľudná ako bola Foltýnova myseľ, ale zároveň malebná. Foltýn zaznamenal krajinu v zjednodušených tvaroch , používa zemité farby a bohatú paletu tehlových tónov. Hľadá dokonalosť výrazu, rytmické tvary krajiny. Je možné, že aj tento obraz predstavil na svojej výstave vo februári 1922 vo Východoslovenskom múzeu.
Okrem krajín, mnohé z nich kubizujúce, sa Foltýn venoval aj figurálnym námetom, v ktorých tiež používal kubizujúce a expresívne prvky. Blízke sú mu aj sociálne námety.
V rokoch 1924–1928 študoval v Paříži Académie Julienne a Académie Grande Chaumiére a stal sa členom Abstraction-Création-Art non figuratif. Parížske obdobie sa nieslo v znamení abstrakcie. V roku 1934 sa vrátil do Československa a usadil sa v Brne . Opäť sa vrátil k realistickému vyjadreniu krajiny a potom, hlavne v 60. rokoch, maľoval abstraktne.
„Už v roce 2000 se u 1. Art Consulting objevila oboustranná Krajina z okolí Mukačeva, její cena už tehdy vzrostla čtyřnásobně na 2,18 milionu korun. V roku 2000 se pak u Arcimbolda dražila zdařilá krajina Na kraji města (Košice) s dosaženou cenou 1,32 milionu korun. Zajímavý je aukční osud krajiny s pohledem na Mukačevo, prodané v Dorotheu v roce 2008 s výrazným nárůstem za 900 tisíc korun. Stejný olej pak na podzim v roce 2011 v bratislavské síni Soga vyšel nového majitele na 191 tisíc eur (4,9 milionu korun). Z cenných Foltýnových figurálních prací košického období nabídla v roce 2008 Galerie Kodl špičkovou kompozici Odpolední siesta, která se prodala za 2,04 milionu korun.“
(Zdroj: Marcela Chmelařová, Košická moderna)