Popis
Olej na plátně, 1924, 58 x 74 cm, 78 x 94 cm (s rámem)
Signováno vpravo nahoře a zezadu nahoře na rámu
Nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Emil Filla byl velký český průkopník kubismu už v době svého studia na Akademii, kde na počátku 20. století převažovala zcela konzervativní výuka. Proto ji Filla ani nedokončil a pečlivým až téměř uměleckohistorickým způsobem zkoumal teorii a praxi rychle se rozvíjejícího malířství na Západě. Vycítil novou éru moderního umění a nastoupil svoji vlastní cestu za svobodou.
Ve 20. letech se věnoval ve své tvorbě především tématu zátiší, kterými navazoval na válečné období, kdy musel odejít do Holandska. Tam se jeho kubistické formy inspirovaly také starou holandskou malbou. Tehdy tvořil puristická zátiší, barevně minimalistická, kolážovitě poskládaná z velmi redukovaných tvarů. Zátiší, která vznikala až po první světové válce, překypují živočišností, radostí z barvy a tvarů, působí téměř hédonisticky. K nim patří rovněž Zátiší s kukuřičným klasem, v němž autor zapomíná na dogma kubismu a rozehrává v něm všechny vizuální chutě. Když s kubismem začínal, studoval každý obraz coby předlohu s kružítkem a pravítkem – ve 20. letech je ale Fillova malba uvolněná, virtuózní a mnohem senzitivnější než u jeho vzorů Picassa a Bruqua. Pokud použije expresi, vždy směřuje ke krásné formě. Na tomto zátiší kubisticky rozkládá lahev-džbán, sklenici a plochu stolu a pozadí; ovoce i kukuřice mají reálnou podobu. Kombinace přísnosti a radosti, geometrie a organických tvarů, barev a černých kontur vytváří nezaměnitelné a nadčasové dílo.
Emil Filla nazývaný Vincencem Kramářem „českým Picassem“ je považován za hlavního představitele kubismu v Čechách. Je nesporné, že Filla převzal od Picassa základní princip jeho tvorby, který dle Kramáře obohatil smyslovostí a schopností proniknout k vlastní podstatě tohoto nového uměleckého názoru.
Fillovo Zátiší s kukuřičným klasem (1924) je plné symboliky mužství a plodivosti života. Bohatě prostřený stůl je sám osobě symbolem hojnosti a plodnosti, symbolika je však zastoupena také v každém z vyobrazených předmětů či plodin. Dříve kubisticky abstraktně chápané motivy v zátiší zde získávají zpět svojí realistickou podobu.
Kukuřice, jablka a dokonce i kohoutek na uzávěru džbánu jsou prastarým symbolem plodivosti života. Kukuřice a kohout jsou dále symbolem mužství, kukuřice pak přímo falickým symbolem. Kohout – muž je rovněž symbolem bojovnosti a žárlivosti, dále symbol bdělosti a ohně. Symbolem bojovnosti se stal pro svoji trvalou připravenost k boji, kterým hájí své postavení. Kohout probouzel ze spánku, tedy i ze spánku smrti proto je také symbolem zmrtvýchvstání a vysvobození z děsivých temnot noci. Pro svoji citlivost vůči slunečnímu i měsíčnímu světlu byl kohout jako atribut a symbol bdělosti přiřazován k božstvům řemeslné píle, neboť budil řemeslníky k dennímu dílu. Malířství bylo ve středověku považováno za řemeslo, na svobodné umění bylo povýšeno až v renesanci.
Křesťanství spojilo symbol především s Kristem, jehož slovo vyslovené do temnot je považováno za světlo. Kohout je atributem sv. Petra i sv. Víta. Ve středověku byl symbol kohouta osazován jako střešní větrná korouhvička na znamení vítězství Kristovy víry.
„Filla… je krásný příklad hledatele nových cest, včera průbojníka a dnes již vyzrálého umělce a tvůrce jistého typického pohledu na život a na svět,“ napsal o něm teoretik FG.X. Šalda a po sto letech mu můžeme dát za pravdu.
Pokaždé, když se Fillův obraz objeví v aukčním prodeji, rekordy za prodaný obraz rostou. Fillovy obrazy jsou ale ceněny nejen u nás – také na zahraničních aukcí je o ně značný zájem.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.