Popis
Okolo 1930, tempera na papieri, rozmery: 20x15cm, rozmery s rámom: 49×46,5 cm, signovaný vľavo dole.
najvyššia dosiahnutá cena v aukčnom predaji za obraz – 151 tis €, aukčná spoločnosť Soga, Bratislava
najvyššia dosiahnutá cena v aukčnom predaji za akvarel – 12 tis €, aukčná spoločnosť White & Weiss s.r.o. , Bratislava, Bratislava
Galandove tempery teoretici priraďujú skôr k jeho maliarskej tvorbe, a nie ku kresbám. Majú charakter a parametre jeho obrazov – a to aj čo sa týka rozmerov. Galanda bol hendikepovaný amputáciou nohy a nemohol stáť pri maliarskom stojane s plátnom veľkého formátu. Motív námorníka je v Galandovom diele ojedinelý, preto sa domnievame vzhľadom k jeho ďalším výjavom, že ide zrejme o rybára. V tejto dobe to bol ale „námorník“ veľmi rozšírený motív, ktorý vyjadroval exotiku a vzrušenie, bol metaforou túžby poznávania niečoho nového. Exotickosť je však v jeho obrazoch vzácna – snažil sa spracovávať motívy rýdzo slovenské, aby diváka priviedol k umeniu, aby preňho boli témy zrozumiteľné. Medzi mužskými postavami jeho obrazov dominujú pastieri, zbojníci či žobráci.
Na začiatku 30-tych rokov sa v Galandových obrazoch začínajú objavovať plachetnice, prístavy a predovšetkým postavy rybárov – unavených a odpočívajúcich. Je zrejmé, že ide o morské prístavy, ale viac ako dobrodružstvo diaľok priťahujú Galandu obyčajní ľudia. Figúra zápasiaca s lodným lanom na pozadí jednoduchého rastru rybárskej siete je maximálne redukovaná do obrysu, v ktorom nie sú naznačené ďalšie detaily. Rovnako anonymné postavy sa objavujú napríklad tiež na olejoch Loďky alebo V prístave z rokov 1931-1932.