Popis
Suchá jehla, 1935, rozměry 23×16,8 cm, značeno: dole uprostřed E. F. v kruhu
Signováno vpravo dole: Emil Filla
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Fillův zájem o ikonografii zvířecích bojů, případně bojů člověka a zvířete, bývá tradičně dáván do souvislostí s růstem fašismu v Evropě, zejména v Německu po zvolení Adolfa Hitlera kancléřem v roce 1933. Kresbu suchou jehlou Zápas koní z roku 1935 je možno považovat za genezi rozsáhlého grafického cyklu Boje a zápasy, vzniklého v roce 1936, kdy se z vášně zápasu zrodilo starozákonní prorocké vidění fašismu.
Podobně jako Pablo Picaso, který vstoupil do služeb své vlasti v roce 1937 dnes slavnou Guernikou, působil Emil Filla na veřejné mínění alegoriemi zápasu a významně svým dílem podpořil boj proti fašismu. Fillův boj se počíná vytyčením symbolu řeckého antického hrdiny Hérakla a jeho zápasů – nejprve v monumentálních obrazech, později umělec přenáší téma boje a zápasu také do grafických technik.
V zobrazování tématu boje a zápasu vstupuje poprvé do grafického listu na scénu děje formový motiv brutálního stereotypu. Je nereálný, aby co nejvíce vsugeroval úděsnou realitu a zběsilé ničení oběti. Zvíře, na něž útočí dravec, druhé zvíře nebo člověk, je sraženo k zemi, klesá na kolena předních nohou. S tímto pohybem, který je prudkým dopadem celé přední polovice těla na zem, současně probíhá protichůdný pohyb druhé polovice těla, zadních nohou vzhůru. Příkře protikladný pohyb by byl možný ve skutečném těle koně jedině v případě zlomení páteře zvířete, ke kterému by došlo jejím šroubovitým překroucením v ose těla, do tvaru položeného „S“. Nad ležícím poraženým koněm se s vítězným rykem na zadních nohou vzpíná druhý kůň, připravený zasadit svému soupeři poslední smrtelný úder předních kopyt…
Literatura:
Čestmír Berka: Emil Filla, grafické dílo, Odeon 1968, str.: 72-73, 270.
Vojtěch Lahoda: Emil Filla, Academia Praha 2007, str. 493-495.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.