Popis
Suchá jehla, (1935), rozměry 22, 8 cm x 17 cm, značeno vpravo dole: E. F. v oválu
Signováno: vpravo dole: Emil Filla
Nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Ve Fillových grafických zátiších z let 1930-1936 je celkový prostor obrazu sjednocen do čiré plošné osnovy, kterou věcně zdůvodňuje deska stolu viděná z přímého nadhledu. Deska stolu pevně ohraničuje a uzavírá prázdnotu do nekonečna se tratícího iluzivního a nekonečného prostoru. Percepce, která se vzdaluje od bytí jednotlivé věci, zabírá nyní větší okruh skutečnosti, seskupení více věcí na stole v prostředí místnosti. Věci na stole jsou jako celistvé objekty malířem reprodukovány z jejich jednotlivých konkrétních stránek a vlastností, které umělec vnímal díky svému vysoce aktivnímu tvůrčímu a estetickému vztahu k světu.
Grafika Zátiší s lampou a rybou je založená na morálně pochopeném kontrastu světla a stínu a významové hodnotě světla a zobrazených věcí, které zcela jistě nebyly vybrány náhodně.
Všechny tři zobrazené předměty na stole (lampa, ryba a vejce ve skle) symbolicky odkazují k postavě Ježíše Krista. Lampa je v křesťanské ikonografii spojená se symbolikou světla. Ježíš říká: Já jsem světlo světa. Kdo mě následuje, nebude chodit v temnotě, ale bude mít světlo života.“ (Jan 8, 12-13). Lampy jsou zářícím světlem duší, které bylo rozžehnuto svátostí křtu. Jejich olej představuje plody dobrých činů. Misky lamp jsou lidská těla, v jejichž nitru je třeba opatrovat poklad čistého svědomí.
Také ryba je velmi častým ranně křesťanským symbolem Krista. Již v antice měla úlohu zachránce a tento význam byl přenesen také na Krista. Symbolem Krista se ryba stala pro své řecké pojmenování „ichtys“, kde jsou jednotlivá písmena zároveň počátečními písmeny řeckých slov Iésus Christos Theú Hyipos Sótér (Ježíš Kristus, Syn Boží, Spasitel). Znamení ryby se tak stalo logem víry, zobrazovaným nejen na stěnách, ale i vyrytým do náhrobků a sarkofágů.
Vejce je symbolem zmrtvýchvstání Ježíše Krista a věčného života, nadějí na nekonečné bytí zobrazivě představované jako zbavení se temné a svírající hmotné skořápky pozemského bytí. V tomto smyslu byla svěcena velikonoční vejce k poctě Kristova zmrtvýchvstání.
Literatura:
Čestmír Berka: Emil Filla, grafické dílo, Odeon 1968, str.: 36, 270.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.