Popis
Lept kombinovaný s akvatintou, (1935), rozměry 16,7 cm x 16 cm, značeno vpravo dole E. F. v kruhu
Signováno vpravo dole: Emil Filla
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Fillova zátiší, a celý jeho kubismus, nás vzrušují a poutají tím, jak nenásilně a přirozeně spájel a v harmonické jednotě skloubil na jedné straně abstrakci prostoru v jednotnou plošnou osnovu obrazu, a jak na straně druhé dokázal v této abstraktní prostorové osnově vetknout věcem neobyčejnou intenzitu jejich konkrétního bytí – jejich věcnosti.
V grafických zátiších z let 1930-1936 je celkový prostor obrazu sjednocen do čiré plošné osnovy, kterou věcně zdůvodňuje deska stolu viděná z přímého nadhledu. Deska stolu pevně ohraničuje a uzavírá prázdnotu do nekonečna se tratícího iluzivního a nekonečného prostoru. Percepce, která se vzdaluje od bytí jednotlivé věci, zabírá nyní větší okruh skutečnosti, seskupení více věcí na stole v prostředí místnosti. Věci na stole jsou jako celistvé objekty malířem reprodukovány z jejich jednotlivých konkrétních stránek a vlastností, které umělec vnímal díky svému vysoce aktivnímu tvůrčímu a estetickému vztahu k světu.
Zvláštní půvab a okouzlení z grafického „kresebného“ zátiší s průzračnými, diskrétními akvatintovými stíny, s jejich jednoduchými zastíněnými plochami, nám skýtá Zátiší s ovocem a rybou. Z levého rohu stolu se na vysoké noze vztyčuje velká mísa, plná ovoce různorodých organických tvarů, zaujímající téměř celou výšku obrazu. Podnos s rybou a hroznem vína je rozprostřený téměř po celé šířce stolu. Předměty vyobrazené na stole, z kterého tentokráte vidíme i část nohou, zabírají v podstatě celý prostor obrazu a zcela tak pohlcují diváka. Prostorovost se stahuje a soustřeďuje do imanentního prostoru a tvarovosti věci samotné. Celkový prostor obrazu i prostor vnější, prostor mimo věci jsou jen sporadicky naznačeny, aby nic neodvádělo naší pozornost od naléhavé existence věcí.
A v zářivém slunečním jasu tam někde až ze dna bytí všech věcí se roní těžko pochopitelný, záhadný neodolatelný smutek zádumčivá melancholie.
Literatura:
Čestmír Berka: Emil Filla, grafické dílo, Odeon 1968, str.: 36,41-42, 270.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.