Popis
Suchá jehla s akvatintou, 1935, rozměry 22,8 cm x 17 cm
Značeno vlevo dole: E. F. v oválu
Signováno vpravo dole: Emil Filla
Nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Námět ženy chovající na klíně štěňátko boxera ztvárnil Filla celkem na třech grafických deskách. Tyto ženy vycházejí ve svém tvarovém a prostorovém založení a v rozvrhu a obrysu hmot ze základního typu Madony milostné reprezentující krásný sloh české gotiky.
Uzavřený plošný tvar, později vydutý reliéf, uzavřený plastický pyramidální obrys, jeho odproštění od vnějšího prostředí a prostoru a vtištění na absolutní abstraktní plochu je skutečně obdobné jako u gotické Madony, krásného slohu. Jen místo zlatého pozadí mají Fillovy něhyplné a soucitné „psí Madony“ bílé pozadí a na klíně něžně chovají místo Ježíška malého boxera.
Filla vložil do této ženy se psem na klíně celou svou panteistickou lásku ke zvířeti – k psovi, s kterým vedl během šesti let věznění v koncentračním táboře osamocené monology o člověku, o jeho osudu, o bezedné míře ponížení a nelidského utrpení, které může způsobit člověku a zvířeti jen člověk sám. Grafiky těchto „psích Madon“ nesou v sobě jako předtuchu zlých časů nový grafický řád, kdy lineární styl vystřídá plastická forma. Obrysová čára v sobě již abstraktně nezastupuje, neznačí celý vnitřní objem, který je nyní vylíčen s jevovou úplností malířských prostředků akvatinty. Zároveň je malířská představa tvaru zastoupena představou ryze sochařskou, kdy mocně vydutý tvar je v pravém slova smyslu vytesán do kovové desky hrotem rydla jako sochařským špičákem. Tento sošný sloh se záhy rozvine v cyklu „Bojů a zápasů“.
Literatura:
Čestmír Berka: Emil Filla, grafické dílo, Odeon 1968, str.: 60-61, 280.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.