Popis
Lept, 1945, 19,3x 15,3 cm, rozměr 45×40 cm (rozměry s rámem)
Z básnické sbírky Františka Halase Torzo naděje, vydal Svatopluk Klír, edice Zodiak, Praha, únor 1946 v nákladu 480 výtisků. Soupis Berka 144.
Původ: aukční Praha
Nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v českých aukcích – 19,5 mil. czk, Adolf Loos Apartment and Gallery, Praha, 2010
nejvyšší dosažená cena za olej Emila Filly v zahraničních aukcích – 588 tis. eur, Sotheby’s, 2011
Nejpůsobivější tisk celé sbírky ilustruje báseň Deset ran egyptských. Ruce jsou spoutané dvěma draky a pod nimi lev útočí na koně, vlevo je připsán rok Mnichovské zrady 1938. Šlo o dohodu mezi Německem, Itálií, Francií a Velkou Británií o odstoupení pohraničních území Československa (Sudet) Německu. Zástupci československé strany byli přítomni, ale k jednání samotnému nebyli přizváni. Báseň Deset ran egyptských aktualizovala biblickou legendu o pohromách, jež stihnou egyptského faraona, pokud nepropustí Židy z otroctví. Krev, žáby, štěnice, mouchy, mor, vředy, krupobití, kobylky, tmy, pobití prvorozenců – žádná z deseti biblických pohrom nezavedla ilustrátora k doslovnosti. I v této grafice se drží symboliky zápasu a spoutáním rukou zdůrazňuje bezmoc.
Sbírka vznikla již v roce 1939 jako reakce básníka na Mnichovskou dohodu a okupaci Československa. Halas svými verši vyjádřil své hluboké rozčarování – básně doslova křičí patetická slova jako zrada, hanba, nicota a zmar. Z naděje zbylo jen ubohé torzo, ale stále nějaká zůstává. Malíř Emil Filla na verše reagoval stejně pateticky. Sám měl za sebou nejtísnivější etapu svého života – byl vězněn v koncentračním táboře Buchenwald a všechny hrůzy nacismu zažil na vlastní oči. Již ve 30. letech se věnoval ve své tvorbě tématu zvířecích zápasů, které byly metaforami válečných historických konfliktů, ale i osobních tvůrčích a psychických bojů. Filla si tehdy v poznámkách zapsal, že jeho posláním je dojít k individualistickému výrazu, jehož projevem je forma v barbarské nahotě. V šestiletém vězení vznikla také jeho kniha O svobodě. „Buchenwaldských příšer se ale nezbavil ani po válce, kdy ho nastupující komunistický režim zase stíhal za kubistickou tvorbu. Perzekuci zažil už za první světové války po svém útěku do Holandska, kde byl obviněn ze špionáže. Ve Fillových zápisnících se často objevují úvahy o smyslu oběti, zradě a vykoupení. Proto nebylo lepší volby, než přizvat k ilustracím dobových básní právě Fillu. Malíř během svého života vytvořil rozsáhlý archiv různých materiálů, především fotografií umění od nejstarších dob. V jeho sbírce se nacházela řada historických obrázků zvířecích zápasů včetně Picassových kreseb zápasů z ilustrací Ovidiových proměn, ale například i fotografie románských reliéfů zobrazujících boj archanděla s drakem a řadu obrázků zápasu býka a koně. Téma zápasu bylo osobní, a proto se na něj zaměřoval i ve svých soukromých sbírkách fotografií, z nichž čerpal inspiraci.
Unikátní originální výtisk prvního vydání básnické sbírky levicového básníka Františka Halase vytiskl v nákladu 70 a 10 neprodejných kusů nakladatel Svatopluk Klír po druhé světové válce. Knížka je vytištěna na speciálním ručním papíře a všechny výtisky osobně podepsal jak Halas, tak i uznávaný malíř Emil Filla, který sbírku doprovodil šesti lepty a značkou. Lepty vytiskl Mirro Pegrassi.
Emil Filla byl velký český průkopník kubismu už v době svého studia na Akademii, kde na počátku 20. století převažovala zcela konzervativní výuka. Proto ji Filla ani nedokončil a pečlivým až téměř uměleckohistorickým způsobem zkoumal teorii a praxi rychle se rozvíjejícího malířství na Západě. Vycítil novou éru moderního umění a nastoupil svoji vlastní cestu za svobodou malířského projevu a stal se doslova hvězdou nového českého umění 20. století.
„Filla… je krásný příklad hledatele nových cest, včera průbojníka a dnes již vyzrálého umělce a tvůrce jistého typického pohledu na život a na svět,“ napsal o něm teoretik F. X. Šalda a po sto letech mu můžeme dát za pravdu.
Pokaždé, když se Fillův obraz objeví v aukčním prodeji, rekordy za prodaný obraz rostou. Fillovy obrazy jsou ale ceněny nejen u nás – také na zahraničních aukcí je o ně značný zájem. Grafiky z Torza naděje se občas objevují v aukčních síních samostatně, původní malonákladový výtisk je však vyloženě raritou.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.